Jonger dan 26 jr? Advies over:

online verspreide naaktbeelden

• als iemand je online seksueel benadert 

afpersing met naaktbeelden 

• alle vormen van online seksueel misbruik

Campagne "Niemand Anders"

Waarom deze campagne?
Steeds meer jongeren zijn slachtoffer van seksueel online misbruik. Ze worden online benaderd voor seks, bedreigd met naaktfoto's en foto's worden zonder toestemming gedeeld op onder andere pornosites. Uit de statistieken van het CBS blijkt dat slechts een kwart van de jongeren tussen 12 en 25 jaar uiteindelijk het probleem meldt aan vrienden, familie of docenten (CBS, 2020). Slachtoffers ervaren angst en schaamte en zijn bang voor de reactie van hun omgeving. Daarnaast wordt er thuis, op scholen en in de media weinig over gesproken. Het lijkt wel alsof er een taboe rust op het onderwerp. Vooral bij jongeren van 12 tot en met 16 jaar, die net in de pubertijd zitten, zijn de gevolgen ernstig als ze slachtoffer worden van seksueel online misbruik. Daarom hebben we er voor gekozen om ons met de campagne te richten op deze groep jongeren. 

Doel & doelgroep:
Het doel: 

Met deze campagne willen Helpwanted.nl en Daniël slachtoffers van online seksueel misbruik stimuleren om seksueel online misbruik te melden. Daarnaarst is de campagne erop gericht om het heersende taboe over dit onderwerp te doorbreken zodat er zonder schaamte over gesproken kan worden.

De doelgroep van de campagne zijn jongeren van 12 tot en met 16 jaar die slachtoffer zijn van seksueel online misbruik. In deze levensfase begint de puberteit. De ontwikkeling van een eigen identiteit en persoonlijkheid is dan erg belangrijk. Het doel van de campagne is om het taboe op seksueel online misbruik te doorbreken. We willen jongeren ervan overtuigen dat het belangrijk is om melding te maken van seksueel online misbruik zodat ze hulp en advies van professionals krijgen. 

 

Campagneteam:
Deze campagne wordt door Helpwanted.nl uitgevoerd in samenwerking met Daniël Busser.
 

Daniël Busser is een 21-jarige Vlaamse artiest. Hij heeft samengewerkt met Nederlandse rappers zoals Snelle (met het nummer 'Adrenaline') en met Kevin (met het nummer 'Life'), wat voor veel Nederlandse fans heeft gezorgd. Daniël heeft op jonge leeftijd op privégebied heftige gebeurtenissen meegemaakt. Deze gebeurtenissen verwerkte hij in zijn muziek. Dit had veel impact op zijn Belgische en Nederlandse fans en creërde een band. Omdat Daniël meer wilde betekenen. heeft hij de Busserfam Community opgericht. Daniël bespreekt in een-op-een gesprekken met fans allerlei topics zoals eenzaamheid, depressie, armoede, dankbaarheid en motivatie. Het doel is om jongeren te laten weten dat zij er niet alleen voor staan. Verbintenis, optimisme, motivatie en respect zijn belangrijke pilaren van de community. Daniël heeft dus veel ervaring over hoe je met jongeren in gesprek gaat over gevoelige onderwerpen. Op YouTube heeft Daniël 2.300 volgers en op Instagram 10.300. 

 

Daarnaast heeft hij onlangs het liedje 'Niemand Anders' uitgebracht, dat het verhaal vertelt over een meisje dat slachtoffer is geworden van sexting (het ongewenst verspreiden van naaktbeelden). In de eerste week van publicatie behaalde 'Niemand Anders' ruim 20.000 streams op Spotify. Mede dankzij dit succes en relevantie, zal het een toegevoegde waarde zijn om het nummer te verwerken in de video.

 

Hoe willen we jongeren overtuigen om melding te maken van seksueel online misbruik?
Uit onderzoek blijkt dat de doelgroep het meest actief is op YouTube en Instagram. Zij bekijken het liefst content in de vorm van een video. Maar alleen informatie naar slachtoffers verspreiden is niet voldoende om het probleem op te lossen. Slachtoffers ervaren angst en schaamte omdat het onderwerp in hun omgeving taboe is. De drempel om een melding te maken blijft groot. Daarom zal het onderwerp eerst aandacht moeten krijgen in de media waardoor het taboe wordt doorbroken. Daarom hebben we twee filmpjes gemaakt met twee verschillende doelgroepen. Deze video's worden hieronder toegelicht.
 

Campagne video:
Het doel van deze video is om slachtoffers te informeren en ze ervan te overtuigen om een (anonieme) melding te maken bij Helpwanted.nl. Een slachtoffer van online seksueel misbruik vertelt kort zijn/haar verhaal. Het filmpje is authentiek en emotioneel en moet de doelgroep raken. Slachtoffers zullen zichzelf in deze video herkennen; daardoor trekt het hun aandacht. In de video geeft het slachtoffer drie tips wat je kunt doen als je te maken hebt met seksueel online misbruik.

Playback video (voorbeeld 1, 2 of 3)
Met deze video willen we bereiken dat het onderwerp uit de taboesfeer komt en meer een geaccepteerd onderwerp van gesprek wordt. Slachtoffers hebben vaak het gevoel dat ze er alleen voor staan omdat hun omgeving zoals vrienden, ouders en school niet over het onderwerp praten. Deze factoren belemmeren de motivatie om een melding te maken. De playback video zal hopelijk een groot bereik opleveren met als doel dat slachtoffers zich herkend en gesteund voelen. Dat grote bereik hopen we mede te bereiken doordat Daniël op zijn Instagramaccount een video deelt waarin hij zijn volgers oproept om een stukje tekst uit zijn nummer 'Niemand Anders' te zingen of playbacken. Dit nummer gaat over sexting en past dus uitstekend bij het onderwerp van de campagne. Zijn volgers moeten de video delen op hun Instagramaccount met de hashtag #pratenoverSOMisoke. SOM staat voor 'seksueel online misbruik'. Deze hashtag fungeert als middel om het bereik te meten. 

Om zijn volgers te motiveren om mee te werken aan de campagne geeft Daniël leuke prijzen weg voor het beste of meest originele filmpje: 
1ste: Privé-huiskamerconcert van Daniël (2x)
2de:  Aanwezig backstage bij een (tv)-show van Daniël (2x) 
3de:  Meet and Greet met Daniël (2x) 
4de:  Merchandise artikelen van Daniël (4x)

 

Doe jij al mee aan de winactie?