Maak je je zorgen:

 

• over online verspreide naaktbeelden?

• omdat iemand je online seksueel benadert?

• omdat je wordt afgeperst met naaktbeelden?

• over iets anders?

Tips tegen piekeren

Wanneer men te maken heeft gehad met online seksueel misbruik, kan men soms gaan piekeren over de situatie. 
 

Het kan zijn dat er een foto van jou door de klas ging, dat jij bent afgeperst met naaktbeelden en dat met niemand hebt durven delen, dat jij online onder dwang bent gezet om dingen te doen die je eigenlijk niet wilde doen, of andere zaken die online zijn gebeurd op seksueel gebied waar jij je nu zorgen over maakt.

 

Vaak zijn er allerlei dingen die voor afleiding zorgen; zoals school, sportclubjes of afspreken met vrienden. Soms is dat niet het geval of is dat niet voldoende. Sommige jongeren piekeren ook sneller dan anderen. 

 

Wij geven je tips hoe je met het piekeren om kan gaan.
 

Praat erover

Hoe moeilijk het ook is, praat erover met iemand die jij vertrouwt. Dat kunnen je ouders zijn, een oudere broer/zus/brus, oom of tante, een vertrouwenspersoon op school of goede vrienden. We weten dat mensen die moeilijke ervaringen hebben gedeeld met anderen, er later minder last van krijgen. Vind je dit nog een grote stap? Je mag ook altijd met ons chatten, elke werkdag tussen 11:00 en 19:00.

 

Jij hebt niets fout gedaan

Veel mensen hebben de gedachte dat ze zelf iets fout hebben gedaan. "Had ik maar niet ...". Het is belangrijk om tegen jezelf te zeggen dat jij niet schuldig bent. Met het sturen van naaktfoto's, of het hebben van online seksuele contacten zelf is niets verkeerd. Niemand mag misbruik maken van jou door jouw foto's te verspreiden, je te bedreigen of je onder druk te zetten.

 

Uit je hoofd, in je lichaam

Door veel thuis te zitten, beweeg je ook minder. Soms zorgt dat er voor dat je extra veel 'in je hoofd' gaat zitten. Bewegen kan helpen. Maak een wandelingetje, doe wat sportoefeningen in je kamer, dans voor de spiegel, of ga touwtjespringen in de tuin. Bewegen zorgt er ook voor dat je stofjes in je hersenen aanmaakt waar je je blijer van voelt. 

 

Schrijf het op

Het kan helpen om jouw piekergedachten voor jezelf op te schrijven. In je hoofd kunnen de gedachten soms heel warrig zijn, waardoor je het gevoel hebt dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Door ze op te schrijven, krijg je wat meer rust in je hoofd. Wat ook kan helpen is om elke dag 5 dingen op te schrijven die goed zijn gegaan vandaag, waar je blij van wordt of waar je dankbaar voor bent.

 

Stel een piekerkwartiertje in

Als je iets naars hebt meegemaakt, is het heel normaal dat je veel piekert. Maar van de hele dag piekeren voel je je soms nog slechter. Je hoeft er niet helemaal mee te stoppen, want om van je piekergedachten af te komen, moet je ze eerst kennen en accepteren. Een goede tussenoplossing is om een piekerkwartiertje in te stellen. Bedenk een tijdstip waarop je elke dag van jezelf mag piekeren. Zet een wekker hiervoor. Op dat moment kun je er aandacht besteden, en daarna kun je je weer op andere dingen richten

 

Focus je op leuke dingen

Kijk leuke series, lees een mooi boek, probeer een nieuwe hobby uit, spreek (online) af met je vrienden, doe een spelletje met je ouders/broer/zus/brus of maak een wandeling.

 

Zoek hulp

Als het echt niet gaat, bijvoorbeeld als je je niet meer kunt concentreren, als je je somber voelt, of geen plezier meer hebt in leuke dingen, is het belangrijk om gepaste hulp te zoeken. Je kunt bijvoorbeeld naar je huisarts. Die kan dan met jou kijken wat je nodig hebt, bijvoorbeeld een gesprek met een psycholoog.