Hieronder wordt uitgelegd wat financiële sextortion is, en wat je kunt doen om je geld terug te krijgen wanneer je geld (of andere betaalmiddelen) hebt overgemaakt via je bank of een geldtransactiebedrijf naar de dader.
Chantage of afpersing met een seksueel getinte afbeelding/video wordt sextortion genoemd. Iemand dreigt dan om jouw naaktbeelden online te zetten of door te sturen, als je niet doet wat er van je gevraagd wordt. Je bent niet de enige die dit meemaakt, maar het is wel heel vervelend. Sextortion is fout en ook strafbaar. Het is belangrijk om te beseffen dat het niet jouw schuld is.
Helaas is de kans niet groot dat je je geld ook daadwerkelijk terugkrijgt. Echter is het wel goed om stappen te zetten. Hiermee vergroot je de kans dat je het geld terugkrijgt en weten de bedrijven ook beter wat er speelt. Vaak raden banken je aan om aangifte te doen, zodat zij stappen kunnen zetten om je geld terug te vorderen.
Aangifte doen kan door contact op te nemen met de politie via 09 00-88 44. Maak een afspraak voor het doen van aangifte. Neem zoveel mogelijk gegevens mee naar de aangifte.
Denk aan:
De gegevens van de app/site.
De (vermoedelijke) naam en contactgegevens van de dader. En andere informatie die je hebt.
Kopieën van contact, chat, mailwisseling, foto's, etc.
Neem iemand in vertrouwen waarmee je goed kunt praten (in het uiterste geval, ga naar de huisarts).
Tevens raden banken aan om bij de bank van de dader en je eigen bank melding te maken van de oplichting. Wij zochten voor je uit hoe je bij verschillende banken en geldtransactiebedrijven het beste een melding kunt doen bij sextortion.
Neem contact op met de fraudeafdeling van de ABN-Amro. De kans op terugbetaling is onder andere afhankelijk van de aangifte bij de politie. Ga naar deze link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/service-contact/servicedesk-fraude.html
Neem contact op met de ASN bank via het telefoonnummer 070 - 356 93 35 dit kan 24 uur per dag. Wanneer de overboeking heel recent is, kan de bank het soms proberen tegen te houden.
De ASN-bank heeft als voorwaarde dat er aangifte gedaan moet worden en contact opgenomen moet worden met de bank van de dader. We raden je aan om dit dan ook te doen.
Wanneer de rekening van de dader bij de ASN bank is, dan kan een kopie van de aangifte gemaild worden naar de afdeling Veiligheidszaken, via het mailadres: [email protected]
Neem contact op met je eigen bank en met de bank van de dader. Wanneer een van beide Bunq is, dan kan er contact opgenomen worden via https://www.bunq.com/report of door te bellen naar 020 - 80 83 666
Neem contact op met de Alarmlijn. Dat kan 24 uur per dag via 020 - 22 888 00. Medewerkers van de ING zullen je te woord staan en je verder helpen.
Doe eerst aangifte en stuur vervolgens het proces-verbaal naar [email protected]. Zij zullen vervolgens de aangifte in behandeling nemen en zo hopelijk je helpen met het geld terug te krijgen.
Neem contact op via de Alarmlijn: 088 - 722 66 00. Dit kan 24 uur per dag. Doe daarnaast aangifte bij de politie en stuur een kopie van de aangifte naar de Rabo-bank. Bij het melden kan je aangeven dat je de geld-terugprocedure wilt starten. Contact opnemen kan via een van de manieren op: https://www.rabobank.nl/particulieren/contact/
Neem contact op met de bank door te bellen naar: 030 - 291 42 90. Doe daarnaast ook aangifte.
Neem zo snel mogelijk contact op via 030 - 633 30 00. Daar wordt verdere uitleg gegeven over wat je kunt en moet doen om het proces in gang te zetten.
Doe eerst aangifte en neem vervolgens telefonische contact op met Triodos via 030 - 753 64 50, op werkdagen van 9.00 - 17.00 uur.
Daarnaast kan je ook contact opnemen via [email protected] om de procedure te starten.
Neem contact op met Western Union via dit emailadres: [email protected]. Laat in jouw mail weten dat je slachtoffer van sextortion bent. Stuur hierbij zoveel mogelijk informatie over degene die jou probeert af te persen. Mogelijk kan Western Union een onderzoek naar deze persoon starten. Je kunt de mail het beste in het Engels schrijven. Wanneer je dit lastig vindt, laat het ons dan weten zodat wij je hierbij kunnen helpen. Het geld dat je al hebt overgemaakt kun je vaak terug krijgen van Western Union. Hier vind je meer informatie over het melden van fraude via Western Union: https://www.westernunion.com/nl/en/fraud-awareness.html.
Neem contact op via [email protected]. Zij zullen met jou in het Nederlands communiceren en je proberen verder te helpen.
Door de technologie achter bitcoin is het bijna onmogelijk om erachter te komen wie achter de bitcoinrekening zit waar je geld naar over hebt gemaakt. Toch is het wel belangrijk om een melding te doen bij de politie, zodat zij inzicht hebben in hoe groot het probleem is.
Wil je hier hulp bij of erover praten? Dan kun je met iemand van Helpwanted chatten. Meer tips bij sextortion lees je hier.
Meer lezen over financiële sextortion? Bekijk ons onderzoek.